Strokovna ekskurzija tutorjev v Budimpešto
 
 
 
Tutorji smo 2. in 3. junija 2011 obiskali BME (Budapest University of Tecchnology and Economics) in grabdišče četrtega kraka podzemne železnice v Budimpešti ter nadzorni center mestnega prometa (BKV).
 
Tutorji smo 2. in 3. junija 2011 obiskali BME (Budapest University of Tecchnology and Economics), ki je po velikosti podobna naši univerzi (ima okoli 24 000 študentov), datira pa v leto 1782, ko je kot prva nastala fakulteta za gradbeništvo, fakulteta za strojništvo je nastala leta 1871, fakulteta za arhitekturo je nastala leta 1873. Univerza ima še več drugih fakultet; med katerimi omenimo samo še fakulteto za prometno inženirstvo (ki je nastala leta 1955) in fakulteto za ekonomijo in družbene vede, ki je kot zadnja na BME bila ustanovljena leta 1998.
 



 
 
V veličastnih zgradbah (častititljive starosti) na fakulteti za gradbeništvo hranijo tudi neuporabljene (odvečne) člene verige iz tako imenovanega Verižnega mostu (Szechenyijev verižni most) čez reko Donavo, ki je kot prvi most zagotovo simbol Budimpešte.  Po končanem ogledu univerze BME smo si udeleženci strokovne eksurzije Szechenyijev verižni most tudi ogledali. Zgrajen je bil med leti 1839 – 1849. Je viseči most z lokom 202 metra in je bil v času izgradnje eden največjih visečih mostov na svetu.  Konstruiral ga je angleški inženir William Tierney Clark po naročilu grofa Istvana Szecheyija in je povečana različica mosta ‘’Marlow Bridge’’, ki ga je Clark v letih 1829-32 konstruiral čez Temzo v Londonu. Verižni most so leta 1949 postavili na novo, saj je bil med vojno poškodovan.
 
Ogled arhitekturnih znamenitosti s(m)o (nekateri) nadaljevali na ‘’Grajskem hribu’’, ki je od leta 1987 na UNESCO-vem seznamu svetovne dediščine. Videli smo ‘’Budimski grad’’, ki je današnjo podobo (po požaru leta 1848) dobil v letih 1894-1906. Videli smo ‘’Matijevo cerkev’’, ki stoji (sicer večkrat prezidana) že od leta 1269. Poleg spomenika prvemu madžarskemu kralju, svetemu Štefanu I., smo videli še ‘’Ribiško trdnjavo’’, postavljeno leta 1901 po načrtih slovitega madžarskega arhitekta Frigyesa Schuleka (1841 – 1919).
 
Na poti z grajskega hriba smo na sosednjem (Gellertovem) hribu videli utrdbo (Citadelo), ki so jo leta 1851 postavili Habzburžani, da bi izkazali oblast nad madžarskim prebivalstvom. Iz vznožja dobro vidno skulpturo ženske, ki v rokah drži oljčno vejico na Citadeli (delo Zsigmonda Kisfaludy Strobla) so leta 1947  postavili v spomin na sovjetske vojake, ki so osvobodili mesto. Danes se spomenik imenuje spomenik neodvisnosti.
 
Pot smo nadaljevali po Elizabetinem mostu. Originalni Elizabetin most, ki je bil zgrajen leta 1903, je bil 23 let najdaljši viseči most brez vmesnih stebrov v Evropi (z dolžino loka 290 m in skupno dolžino 378.6 m). Nemci so ga leta 1945 porušili in je bil prenovljen šele leta 1964 (zaradi naraščajočega prometa) v spremenjeni obliki. Elizabetin most (Erzsebet hid) je tretji najnovejši most v Budimpešti. Ime je dobil po avstroogrski kraljici Elizabeti (Sisi), ženi Franca Jožefa.
 
Videli smo tudi stavbo, kjer je madžarski parlament. Stavba je s svojo dolžino 268 m in širino 123 m (in 691 sobami) tretja največja parlamentarna stavba na svetu (samo stopnic je za 20 km; ima 27 vhodnih vrat).
 
V petek dopoldne smo imeli ogled BKV. Ogledali smo si gradbišče četrtega kraka podzemne železnice in nadzorni center mestnega prometa (vključno s podzemno železnico). Sprehodili smo se po približno 2 km dolgi prazni progi od ene (bodoče) postaje podzemne železnice do druge. Odprtje proge planirajo v letu 2014.