V mesecu marcu in aprilu 2021 so si študentje drugih letnikov VS Prometno inženirstvo – železniški modul in UNI Prometno inženirstvo pri predmetu Železnice ogledali osnovne gradnike železniškega sistema. V Mariboru, Poljčanah in na Pragerskem smo si pogledali temeljne elemente železniške infrastrukture, zgornji in spodnji ustroj železniške proge, elemente vozne mreže, sisteme in elemente signalnovarnostnih in telekomunikacijskih naprav ter center vodenja prometa. Vozili smo se v strojevodski kabini vlaka Siemens (Desiro) in najnovejšega vlaka Slovenskih železnic (Stadler), ki je opremljen z najnovejšimi elektronskimi napravami. Vozili smo se tudi z našo najmočnejšo dizelsko lokomotivo (Regan). Študentje so spoznavali naprave na vlečnih sredstvih, ki skrbijo za aktivno in pasivno varnost (AS, RDZ, GSM-R, ABS, ETCS, grelne in klimatske naprave) in jih strojevodje uporabljajo pri vožnji in premiku. Oglede so s svojim strokovnim znanjem in prakso podkrepili strokovnjaki, zaposleni na Slovenskih železnicah.
Signalnovarnostne naprave, ki predstavljajo možgane varnega odvijanja železniškega prometa, smo spoznavali skozi njihov razvoj ter funkcije pri natančnem in določenem zagotavljanju vozne poti vlaka. Razvoj signalnovarnostnih naprav na Slovenskih železnicah smo lahko videli in primerjali z ogledi na železniški postaji Studenci (mehanske in elektromehanske naprave), Pragersko (elektrorelejne naprave), Poljčane (najsodobnejše elektronske naprave, ki so še v fazi preizkušanja), v Mariboru pa delo progovnih prometnikov in center vodenja prometa ter najsodobnejše telekomunikacijske naprave (GSM-R).
Iz centra vodenja prometa progovni prometnik daljinsko postavlja in zavaruje vozne poti ter upravlja in nadzoruje promet na svojem območju. Naprave v centru vodenja prometa seveda omogočajo tudi povsem avtomatsko vodenje prometa na celotni progi od Pragerskega do Hodoša.
Spoznavanju prometnotehnoloških osnov za načrtovanje v železniški infrastrukturi pa smo namenili predavanje na terenu. Na postajališču Osluševci, na katerem je tudi zelo zanimiv mini železniški muzej, nas je skozi smernice za železniške strukturne in funkcionalne sisteme in podsisteme popeljal avtor le-teh.
Zanimivo je bilo tudi v družbi SŽ Vleka in tehnika na Studencih, kjer smo si ogledali delovanje in vzdrževanje dizelskih lokomotiv. Ali ste vedeli, da ena dizelska lokomotiva (tipa 664 – Regan) porabi na relaciji Pragersko–Hodoš–Pragersko ob polni obremenitvi 1200-1300 l dizelskega goriva, kar znaša približno porabo 600 l/100 km? To ni nenavadno, saj jo poganja 16 V motor s 6000 konjskimi močmi in lahko vleče tovor do 1500 t. Prav tako so nam pokazali in razložili pomen oblike kolesnega venca, saj vlak nima krmilnega sistema za vožnjo v krivine.
Dr. Andrej Godec in pred. Mitja Klemenčič
Center vodenja Maribor
Delavnica
Postavljalna miza
V strojevodski kabini
Starejša postaja za radijsko dispečerska zveza in nova bazna postaja GSM-R pred uvozom v predor Košaki
Okretnica
Delovno mesto prometnika v Poljčanah
Novi vlak Stadler